Het aankoopbeleid van bibliotheken. Deel I: NBD Biblion

Je hebt het je vast wel eens afgevraagd terwijl je met je stapeltje boeken de NBD Biblionbibliotheek uitloopt. Hoe komen al die boeken daar? Dat vroeg ik me in ieder geval wel af en daarom besloot ik mijn masterscriptie te schrijven over dit onderwerp. De vraag die ik heb geprobeerd te beantwoorden is: hoe zit het aankoopbeleid van bibliotheken in elkaar? Tijdens mijn onderzoek ben ik veel interessante dingen tegengekomen en die wil ik graag met jullie delen. Omdat het om veel informatie gaat, heb ik het onderwerp uitgesmeerd over meerdere artikelen. Vandaag het eerste deel en daarin begin ik met een organisatie die een grote rol speelt in het aankoopbeleid: NBD Biblion.

Nu zullen de meesten van jullie denken: welke organisatie? NBD Biblion zal vermoedelijk bij weinigen een belletje doen rinkelen, terwijl ze toch voor veel bibliotheken een aantal essentiële zaken regelt: ze maakt boeken uitleenklaar, voorziet ze van onder andere een code, rugetiket, titelbeschrijving en kan bibliotheken helpen met praktische zaken als opbergmaterialen en inrichtingsborden. Verder laat NBD Biblion door externe recensenten over boeken kleine recensieteksten (‘aanschafinformaties’) schrijven die voor in de boeken worden geplaatst en die door bibliotheken online te raadplegen zijn. En die boeken kunnen bibliotheken dan weer bestellen voor hun collectie. Iedereen die dus ooit een bibliotheekboek in handen heeft gehad, is in contact geweest met NBD Biblion.

Lees meer…

Plaats een reactie